Alle vandmålere skal aflæses minimum én gang årligt i løbet af oktober måned. Vi har tidligere rettet henvendelse til de enkelte husstande, når vandmålere skulle aflæses og der er tidligere udsendt selvaflæsningskort til formålet.
Med de nye vandmålere fra Kamstrup, kan vi nu aflæse alle vandmålere via en tablet med specielt aflæsningsudstyr. Aflæsningen foregår ved at vi kører langsomt forbi ejendommen i bil med aflæsningsudstyret, hvorved vandmålerens radiosignaler opfanges og forbruget registreres automatisk. Du skal derfor ikke længere selv aflæse og indberette dit vandforbrug til os, men det er dog altid en god ide at følge med i dit eget forbrug. Du kan altid foretage manuel aflæsning din vandmåler direkte på dennes display. Du kan hente en vejledning til aflæsning af din måler her.
Når vi kører rundt og aflæser målerne, sætter vi et skilt på bilen, da det ellers kan se lidt "skummelt" ud, når vi kører langsomt rundt på vejene.
Aflæsningen foretages af en tablet med et specielt program. Programmet viser alle målerne på et kort, så det er nemt og overskueligt at konstatere om alle målere er aflæst på ruten.
Når måleren aflæses modtager vi to forbrugstal, hhv. tællerstanden som den ser ud lige nu og tællerstanden fra den 1. i indeværende måned kl. 00:00. Det er sidstnævnte forbrugstal vi sender videre til regnskabskontoret og som derfor danner grundlag for din årlige afregning. Da vi aflæser alle målere i løbet af oktober måned, er det derfor altid forbrugstallet fra 1. oktober kl. 00:00 der benyttes til afregningsformål. Opkrævningen sendes ud i løbet af december måned og har forfald i januar.
Vi sender i øvrigt det årlige forbrugstal fra alle vores forbrugere videre til Odsherred Forsyning, da vi er forpligtet til dette. Odsherred Forsyning bruger forbrugstallet til at opkræve den enkelte forbruger for afgifter for spildevandsafledning.
Efter generalforsamlingen den 25. juni 2017, har vi aflæst alle vandmålere en gang om måneden. Dette er for nøje at følge evt. udvikling i spild i vores ledningsnet. Du kan læse mere om denne indsats her.
Driftsstatus: Der er normal drift
_______________
19.06.2023: Referat fra generalforsamlingen den 17-6-2023 kan læses her
18.07.2023: Resultat af seneste egenkontrol. Se mere her
04.04.2023: Opdatering. Lækagesporingen viste i alt tre skadesteder, et på Odinsvej og to på Lundebakken, hvoraf det største viste sig vanskeligt at udbedre grundet et større område med beplantning. Bestyrelsen har derfor besluttet at lægge nye vandledninger i området i stedet. Der arbejdes derfor på Bjarkesvej og Lundebakken i dagene op til Påske. De berørte andelshavere er orienteret. Opdatering den 06.04.: De nye vandledninger blev idriftsat i går, og vi kan se et markant fald i nattekurven, hvilket er et udtryk for at lækagen er udbedret.
21.12.2022: Så er solcelleanlægget koblet, og det er dimensioneret til at dække 34% af vandværkets energibehov.
21.12.2022: 5 etape af ledningsudskiftningen blev slået hjem af frost og snevejr lige inden målstregen. Der udestår den sidste retablering på Baldersvej, og det vender vi tilbage til først i det nye år. Du kan læse mere om projektet her
28.10.2022: Vi har modtaget analyserapporten på undersøgelse af hvorvidt der kan identificeres PFAS stoffer i drikkevandet, og det er ikke tilfældet. Du kan læse rapporten her
15.10.2022: Aktiv lækage indkredset. Vi har indkredset området for en større lækage i forsyningsnettet, som skal findes mellem Solborgen og Skansevej. Vi har rekvireret Leif Koch til at søge efter lækagen på strækningen, hvilket vil ske mandag den 24.10.2022 fra kl. 7:00. Under lækagesøgningen vil der være lukket for vandet til hele Skansevej. OPDATERING 24.10.2022: Lækagen er lokaliseret på Skansevej. Vi planlægger at grave ned og foretage reparation midt i uge 43. Varsling udsendes når dette er koordineret med Frits Jensen. OPDATERING 28.10.2022: Skaden er udbedret og vandspildet er reduceret markant.
26.09.2022: Skydeventil på Kinimondsvej er skiftet
20.09.2022: Rentvandstanken er inspiceres med en robot. Rapporten viser, at der endnu ikke er behov for at iværksætte indsatser ift. rentvandstanken.
08.09.2022: Ny kvalitetsrapport på boring 2 (DGU 190.150). Du kan læse den her
20.08.2022: Takstblad for 2023 blev godkendt på den ekstraordinære generalforsamling. Du kan læse mødereferatet her
15.08.2022: Boringskontrol af DGU 190.150 udført af akkrediteret analyseselskab. Se mere her
05.08.2022: Service på kompressor i filtersal samt skiftning af filter på kapselblæser og bundbelufter
02.08.2022: Kemp og Lauritsen har termograferet de elektriske anlæg på vandværket. Termograferingen sker for at undgå
farlige situationer der kan føre til brand og driftsforstyrrelser på de elektriske anlæg. Herudover er det et krav fra forsikringsselskabet. Der var intet at bemærke.
31.07.2022: Der er blevet udbedret en vandskade i krydset Lillemosevej og Lundebakken. Tak for alarmering fra andelshaverne i området.
25.07.2022: Læs om etape 5 af ledningsudskiftningen her
25.07.2022: Der afholdes ekstraordinær generalforsamling den 20-08-2022 kl. 10.30 i Vig Forsamlingshus
11.07.2022: Læs mere om vandværkets kontrol af grund- og drikkevand LINK
23.06.2022: Skift af leje på pumpe 1 på vandværket.
21.06.2022: Referat fra generalforsamling. Læs her
17.06.2022: Udførsel af tilsyn med arbejdet med renovering af taget på vandværksbygning. Ingen bemærkninger
16.06.2022: Serviceeftersyn på affugter i pumperummet. Alt OK
27.05.2022: Månedlig aflæsning af forbrugsmålere for april: En forbruger med lækage
13.05.2022: Andelshaver anmelder at vandværkets hane i målerbrønden er i stykker, og at ejendommen ikke forsynes korrekt. Tilsyn, hvor det viste sig at det var ejerens egen hane der var defekt
12.05.2022: Andelshaver anmelder lækage på forsyningsledning. Tilsyn og konstatere at det er på andelshaverens egen grund
09.05.2022: Artikel om beskadigelse af ledningsnettet udgivet i VandPosten (Danske Vandværker) LÆS
Sådan kommer du i kontakt med Vig Lyng Vandværk:
Tlf.: 23 29 60 57
Email: viglyngvand@gmail.com
Vandværket modtager ikke fysisk post.
Alle henvendelser vedr. regninger og flytteopgørelser skal rettes til vores regnskabskontor Microwa abc, telefon 70 26 93 26 eller abc@microwa.dk